De brief - update 1

Door Snuffel op maandag 20 augustus 2012 12:53 - Reacties (26)
Categorie: Van alles wat, Views: 7.332

Naar aanleiding van de reactie van Stef op mijn vorige weblog een kleine update.
Is er dan een update? Jawel, niet zo heel spannend, maar zeker het vermelden waard.

De brief is aangekomen bij mijn ex, en zowaar: ze heeft gereageerd richting mijn advocaat.
Hij is zo aardig geweest om haar mail naar mij te sturen, en ik heb dus kunnen lezen wat zij als reactie heeft geschreven.

Meest belangrijke item: ze is akkoord met het voorstel om de zaken te settelen bij de notaris waar wij ooit een samenlevingscontract hebben afgesloten. Dat is in ieder geval positief, dat betekent dat stap twee gezet kan worden (en inmiddels al is gezet).
Verder stond in haar mail een hoop kul waar ik inhoudelijk niet veel op in zal gaan. In het kort kwam het er op neer dat zij ziek is geweest (so what?) en dat zij het vreemd vond dat ik niet op een eerder verzoek van haar notaris ben ingegaan.

Even uitleggen wat ze hiermee bedoelt:
Een jaar geleden kreeg ik een brief van een notaris uit haar dorp. Daarin stond dat ik de hypotheek op mijn naam moest krijgen middels een drie-tal mogelijkheden:

1. Hypotheek bij de huidige hypotheekverstrekker op mijn naam zetten
2. Hypotheek bij een andere hypotheekverstrekker op mijn naam zetten
3. Huis in de verkoop zetten

Hierbij is ze volledig aan het feit voorbij gegaan dat er eerst een regeling dient te worden gemaakt voor de gezamenlijke schulden alvorens er Łberhaupt iets geregeld kan worden met de hypotheek. Daarnaast dient er in geval van onder- of overwaarde een regeling te komen. Op geen van deze zaken is de betrokken notaris ingegaan, en ik heb daarom ook niet gereageerd naar deze notaris. Wel naar mijn ex met de informatie dat de geschreven brief erg eenzijdig en kort door de bocht was.

Maar goed, een stap naar de notaris om de handel te regelen is dus de eerste stap die genomen gaat worden. Maar voor ik dat in gang ga zetten wil ik eerst weten wat mijn exacte juridische status is in dit verhaal. Met andere woorden: wat kan ik rechtens vorderen op mijn ex. Niet dat ik daar gebruik van ga maken, maar het maakt de uiteindelijke onderhandelingspositie wel steviger.

Afgelopen woensdag ben ik wederom naar mijn advocaat gegaan, en hij heeft mij uitgelegd wat ik juridisch gezien kan en mag vorderen op mijn ex. Hij heeft gekeken naar de wetgeving en naar ons samenlevingscontract en op basis daarvan advies gegeven.

Ik ga de komende week mijn financiŽle administratie in om te kijken wat er rechtens te vorderen valt. Dit draai ik allemaal uit en dat gaat als dossier naar de notaris.
Hij/zij zal vervolgens een ieder separaat uitnodigen om aan te horen wie wat wil, en hoe de uiteindelijke verdeling zal gaan worden.
Voor mijzelf weet ik heel goed hoe ik e.e.a. verdeeld wil hebben, maar hiermee zal ik niet direct komen bij de notaris. Het zal een 'geven en nemen' spelletje worden.
Waarom vraag je je misschien af? Welnu: als ik direct mijn idee op tafel leg, dan zal dat het uitgangspunt van de onderhandeling worden. Ergo: de uitkomst zal minder zijn dan ik uiteindelijk wil. Door anders in te steken zal ik vermoedelijk op de verdeelsleutel komen zoals ik deze in gedachten heb.
Deze uitkomst heb ik geverifieerd bij de advocaat, en hij gaf letterlijk aan: als dit de verdeelsleutel is, dan mag je ex zich in de handen wrijven.
Ik doe mezelf er misschien mee tekort, maar dan is het daarna wel afgesloten en kan ik weer verder.

Dus dit staat er de komende week op stapel.

Even een zijstap: twee weken terug kreeg ik een mail van mijn ex: SPOED SPOED!
In de mail stond de opdracht om haar een bedrag van § 500 te betalen, want zij claimt mijn OZB en waterschapsbelasting te hebben betaald. Binnen twee dagen te voldoen aan haar, anders had ze een cash-flow probleem.
Heb zelf even gebeld met de gemeente en het waterschap met de vraag of er op mijn naam/adres rekeningen open stonden en niet betaald waren, en of er misschien betalingen waren gedaan uit naam van mijn ex.
Beide vragen werden door beide instanties negatief beantwoord: ik had alles voor het adres al betaald, er stond niets open, niet voor 2012 niet voor 2011.
Kort antwoord terug gegeven naar mijn ex dat ik niets betaal aan haar, en dat ze het moest uitzoeken met betrokken instanties. Tevens aangegeven dat ik het raar vond dat ze mij een mail stuurt met een dergelijke opdracht. Mocht er iets voor het huis betaald moeten worden, dan dient ze dat door te sturen naar mij, en niet zelf actie te ondernemen, te betalen en vervolgens proberen de handel te vorderen bij mij. Zo werkt het niet.

Kreeg een kort antwoord terug dat ik moest indammen tegen haar.
Verder niets meer van gehoord.

Hmm, het is weer een lange post geworden zie ik....
Moet maar eens mijn administratie induiken en de handel boven water toveren :)

Wordt vervolgd!

Volgende: It's rotten and you know it! Deel 2 10-'12 It's rotten and you know it! Deel 2
Volgende: It's rotten and you know it! 07-'12 It's rotten and you know it!

Reacties


Door Tweakers user Fawn, maandag 20 augustus 2012 13:01

Die laatste paragraaf met dat mailtje, dat gaat wel ver zeg. Het lijkt net of ze gewoon maar probeert je geld afhandig te maken, met de gok dat je het niet controleert.

Door Tweakers user sypie, maandag 20 augustus 2012 13:06

Ik zat afgelopen weekend nog aan deze blog te denken, met het idee dat ik een update heb gemist. Kennelijk doet telepathie z'n werk...

Het is toch best een gesodemieter om een en ander fatsoenlijk te regelen wanneer een partij dwarsligt en er zo goed mogelijk uit probeert te komen, ondanks dat je al toegeeft dat je het heel schappelijk wilt regelen.

Zo zie je maar weer dat een goede administratie essentieel is zodat je er later nog eens uit kunt putten.

En inderdaad alle communicatie goed ordenen en archiveren voorkomt ook de nodige ellende.

Door Tweakers user MikeOO, maandag 20 augustus 2012 13:28

Zelf als zou er een openstaanden nota geweest zijn dan lijkt mij dat je al genoeg betaald hebt en zeker voor haar zoon. Ik zou zeker niets betalen totdat alles duidelijk is en de afspraken zijn gemaakt. Tot die tijd is het haar probleem als er een nota binnenkomt. Zij woont nu in het huis dus moet zijn ook de lopende kosten betalen. Achteraf kan er dan een verrekeing plaats vinden waar nodig.

Ik weet zeker als jij dit soort kosten nu gaat betalen je kunt fluiten naar je geld. Mooie mannier om te zorgen dat ook zij de vaart er in blijft. Hoe sneller alles rond is hoe eerder zij er vanaf is.

Maar wel triest om te lezen hoe ze je benaderd. Wij kennen uiteraard maar 1 kant van het verhaal maar het klinkt overduidelijk dat ze gewoon alles probeerd om maar geld te krijgen van je. Gelukkig pak je alles zeer goed aan en heb je het overzicht.

Zeker door het in een blog te zetten kun je alles nog een keer doornemen en het werkt ook nog eens therapeutisch voor je.

Door Tweakers user MAX3400, maandag 20 augustus 2012 13:30

Zou het, zeker gezien de leesbaarheid maar ook "het gewicht" van de post, makkelijk zijn als je d, t en dt op de goede plekken toepast? Klinkt misschien een beetje kleinzerig maar je probeert ons op een bloggende manier deelnemer te maken van de zaken die zich afspelen in jouw leven; als je een brief/mail/document verstuurt naar de betrokken partijen (zoals je ex, advocaat, notaris, etc.), zou het ook netter over komen als er geen spelfouten in staan.

Succes in ieder geval de komende tijd; de eerste stap lijkt gezet te zijn en er zijn voldoende aanknopingspunten om verder te gaan met de afwikkeling.

Door Tweakers user Snuffel, maandag 20 augustus 2012 13:43

@ MikeOO: ik ben degene die in het huis woont, niet zij :)
Maar aangezien het huis op ons beider naam staat is een ieder van ons verantwoordelijk voor de helft van de kosten, op gas/licht/water na.
Indien er een verrekening dient plaats te vinden, dan gaat dat bij de notaris gebeuren, en niet vooraf.

@MAX3400: ach, er zullen vast wel wat fouten instaan, ik heb dit stuk ineens geschreven, en een d, t of dt meer of minder heb ik niet op gelet.
Verder: ik stuur geen brieven naar haar of de notaris, dat regelt de advocaat :)
En zoveel zullen het er toch niet zijn :P

Door Tweakers user mrtnptrs, maandag 20 augustus 2012 13:52

Ik heb echt medelijden met je met zo'n ex. Ze wil alleen maar alles van je hebben!

Door Tweakers user Snuffel, maandag 20 augustus 2012 13:56

Er is uiteraard een reden waarom mijn ex mijn ex is :P

Kan je nog een heel verhaal vertellen over belastingen, hoe zaken moeten worden opgegeven bij de belasting en hoe zij het uiteindelijk gedaan heeft. In het kort: ik heb verschrikkelijk veel moeten betalen aan de Belastingdienst.
Ach, ik ben er wel klaar mee, zover moge duidelijk zijn. Ik ben niet voor niets naar een advocaat gestapt om de handel te regelen. Kost wat centen, maar ik heb het er voor over.

Door Tweakers user i-chat, maandag 20 augustus 2012 13:58

MAX3400 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 13:30:
Zou het, zeker gezien de leesbaarheid maar ook "het gewicht" van de post, makkelijk zijn als je d, t en dt op de goede plekken toepast? Klinkt misschien een beetje kleinzerig maar je probeert ons op een bloggende manier deelnemer te maken van de zaken die zich afspelen in jouw leven; als je een brief/mail/document verstuurt naar de betrokken partijen (zoals je ex, advocaat, notaris, etc.), zou het ook netter over komen als er geen spelfouten in staan.

Succes in ieder geval de komende tijd; de eerste stap lijkt gezet te zijn en er zijn voldoende aanknopingspunten om verder te gaan met de afwikkeling.
want omdat er ergens een t teveel of te weinig staat betekend dat je ineens geen recht meer hebt op, enige bescherming van de wet???

in een samenleving heeft iedereen een inspanningsverplichting.. hij moet proberen zo goed mogelijk te schrijven, maar wat jij nu probeert is jezelf te onttrekken aan de begrijpend-lezen-verplichting.. en dat is gewoon HEEL kinderachtig...

Door Tweakers user sypie, maandag 20 augustus 2012 13:58

Zonder advocaat kan het nog wel veel meer kosten, puur omdat je niet alle regelgeving kent.

Door Tweakers user Snuffel, maandag 20 augustus 2012 14:58

Ik heb even een reactie van een iemand weggehaald, heb geen zin in discussies over zpellingzvauten danwel grappige reacties daarop.

Door Tweakers user mcsluis, maandag 20 augustus 2012 15:16

Ik wil niet al te vervelend doen, maar ik vindt het nog al wat om je hele hebben en houden op tweakers te grabbel te gooien, zeker met dit soort delicate zaken.

Ik snap je graag een klankbord wil, maar kan je dan niet beter met een vriend praten in plaats van dit te bloggen? Ik zou persoonlijk dit soort verhalen niet snel op internet gooien.

Je vorige blog over de brief is nog aan de oppervlakte, maar dit is wel erg gedetailleerd.

Wellicht zie jij het anders.. sterkte met de afhandeling.

[Reactie gewijzigd op maandag 20 augustus 2012 15:17]


Door Tweakers user sypie, maandag 20 augustus 2012 16:10

Jij wilt dus het liefst dat eenieder zijn eigen wiel opnieuw uit moet vinden terwijl op deze manier kennis gedeeld kan worden? Er zullen vast gesloten fora zijn voor dit soort zaken, maar daar komt niet iedereen. Via deze weg hebben veel meer mensen er iets aan op het moment dat ze in dezelfde situatie komen te zitten.

Vechtscheidingen worden een steeds groter probleem waardoor je steeds meer dit soort dingen zult tegenkomen. (helaas...)

Door Tweakers user Snuffel, maandag 20 augustus 2012 17:09

@ mcsluis: ik zie nergens iets staan wat delicaat is als ik eerlijk ben. De naam van mijn ex wordt nergens genoemd, net als advocaat, notaris, huis, stad etc. etc.

Verder plaats ik dit ook niet als klankbord, dat heb ik nl. al.
Ik doe dit meer om te laten zien aan anderen die ongetwijfeld in eenzelfde situatie zitten cq. terecht gaan komen over wat er kan gebeuren indien je zaken niet goed afsluit/afrond.
Tegelijkertijd kan ik het ook domweg van me af schrijven, soort van therapie

Ik zie het als een informatieve blog, eentje die in de tijd zijn vorm zal krijgen en een die ook een einde zal krijgen, al dan niet positief.

Verder plemp ik het hier neer omdat ik hier een groot en breed publiek mee bereik. Doe er je voordeel mee als je hier iets uit herkent of kan gebruiken, zie het als een stukje entertainment voor diegene die het leuk vinden om dit soort zaken op een afstand te volgen of zie het als een verhaal. Doe ermee wat je ermee wilt doen.

Door Tweakers user lj_tree, dinsdag 21 augustus 2012 09:10

het blijft leuk om te lezen. Misschien n rare reactie en nee ben geen ramp toerist (tenminste zo denk ik over mezelf:) ) maar t blijft boeiend om door te lezen. Ik vraag me wel serieus af wat haar kant van het verhaal is. Niet zozeer dak je niet geloof of iets dergelijks, maar meer hoe zij haar acties rationaliseert. Ik ben erg benieuwd hoe ze het verklaart dat ze je om 500 euro vraagt terwijl ze er totaal geen recht op heeft. Gaat er nu echt iets onwijs mis in d'r hoofd of speelt er meer? Wil ze wraak omdat je iets verkeerd heb gedaan of zo? Heeft ze een nieuwe vriend die d'r pusht?

Ga iig door met bloggen. Ik blijf je volgen kerel!

Door Tweakers user Snuffel, dinsdag 21 augustus 2012 09:17

Ik heb geen idee wat haar kant van het verhaal is. Sterker nog: ik wil het ook niet weten.
Krijg het wel te horen via de notaris denk ik.
Maar zoals altijd; er zijn altijd twee kanten aan een verhaal, ik post hier alleen mijn kant, mijn idee en mijn gedachten.

Of ze recht heeft op de 500 euro: mijns inziens niet. Ik vind het bizar om iets te betalen voor mij zonder mij erover in te lichten om na betaling de handel te claimen. Dat is de omgekeerde wereld in mijn ogen.
Misschien wordt ze wel gepushed, zou kunnen. Ze woont inmiddels alweer samen, en ik gok dat er geld problemen zijn bij die twee. Dat is een aanname die ik maak, maar gezien haar manier van acteren zou het me niet verbazen indien dit ook daadwerkelijk zo is.

Door Tweakers user lj_tree, dinsdag 21 augustus 2012 11:05

Snuffel schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:17:
Ik heb geen idee wat haar kant van het verhaal is. Sterker nog: ik wil het ook niet weten.
Krijg het wel te horen via de notaris denk ik.
Maar zoals altijd; er zijn altijd twee kanten aan een verhaal, ik post hier alleen mijn kant, mijn idee en mijn gedachten.

Of ze recht heeft op de 500 euro: mijns inziens niet. Ik vind het bizar om iets te betalen voor mij zonder mij erover in te lichten om na betaling de handel te claimen. Dat is de omgekeerde wereld in mijn ogen.
Misschien wordt ze wel gepushed, zou kunnen. Ze woont inmiddels alweer samen, en ik gok dat er geld problemen zijn bij die twee. Dat is een aanname die ik maak, maar gezien haar manier van acteren zou het me niet verbazen indien dit ook daadwerkelijk zo is.
Zoals ik al aangaf, ik zeg absoluut niet dak je niet geloof! Tis meer dak benieuwd ben wat haar beweegredenen zijn om zo om te gaan met dit soort zaken. Zoals het op mij overkomt is ze haar best aan het doen om je zo hard mogelijk op te lichten! Ben natuurlijk vanzelfspreken benieuwd waar dit bij haar vandaan komt. Geldproblemen, druk van dr nieuwe gast, wraakgevoelens, alcohol/drugs problemen, etc. Nogmaals: Ik geloof je! En bedoel het op geen enkele manier negatief of argwanend. Enkel nieuwsgierigheid.

Door Tweakers user BennyU, donderdag 23 augustus 2012 09:36

Heftig hoor. Ik ga binnenkort trouwen met mijn vriendin, en ik ben dan nog zo vriendelijk dat ik haar uitleg waarom huwelijksevoorwaarden handig zijn voor haar (ik heb een studieschuld want hbo, zij niet, want: mbo). Ja, je leest het goed, met voorbedachte rade, dek ik mijn wederhelft dus in tegen mogelijke schade die een gemeenschap van goederen teweeg zou kunnen brengen. Niet dat we plannen hebben om er snel weer een eind aan te breien, maar je weet nooit. En als ik dan dit verhaal lees, vol afschuw over de voormalig partner, dan denk ik: Ik hoop echt dat ik maar 1x ga trouwen en daar niet op terug kom. Zou me heel klote voelen als ik vliegen moest afvangen bij mijn liefje.
Doet jou het niet ook ergens nog pijn/verdriet dat het nu is zoals het is? En waarom zijn jullie trouwens meteen met advocaten aan de slag gegaan? Had er geen mediation meer aan kunnen helpen?
Ik vind het maar een wrang verhaal, dat je overigens wel heel duidelijk verwoord.
Sterkte er mee!

[Reactie gewijzigd op donderdag 23 augustus 2012 09:38]


Door Tweakers user Snuffel, donderdag 23 augustus 2012 10:08

Veel geluk gewenst Escovan! Ik hoop dat je heel erg geniet van je trouwdag en de vele, vele dagen die erop gaan volgen.

Om in te gaan op je vraag of het mij verdriet doet: nee, niet meer. Dat stadium ben ik echt gepasseerd. Ik ben er klaar mee, en ga definitief afronden.

Waarom het niet gelijk is geregeld heeft wat uitleg nodig. Mijn ex is uit ons huis gegaan, en is op zichzelf gaan wonen. De boedel is gewoon tussen ons verdeeld, en zij (net als ik) heeft kosten moeten maken om weer verder te kunnen.
Het huis konden we op dat moment niet verdelen wegens de gezamenlijke schulden die er in de loop van de tijd gemaakt zijn. Wij hebben met elkaar afgesproken dat zodra mijn ex gesetteld was we de handel zouden regelen.

Zo gezegd, maar niet zo gedaan. Dat heeft een aantal redenen waar ik niet op zal ingaan, maar ze waren allemaal plausibel. Wel zijn we in contact gebleven met het idee om het allemaal t.z.t. te settelen.

Eind vorig jaar, begin dit jaar heb ik nogmaals bij mijn ex aangegeven dat we de zaken moesten regelen, en zij was het daarmee eens. Ze zou 'zo snel als mogelijk erop terugkomen'. Dat is een bericht wat ik in Februari heb ontvangen, en sindsdien is het stil gebleven.

Ik heb de lijn getrokken en gemeend een advocaat in te moeten schakelen om enerzijds een reactie te ontlokken, anderzijds om aan te geven dat ik nu serieus ben m.b.t. de afwikkeling.
Kennelijk is zij het hiermee eens, want ze wil meewerken (letterlijke woorden: ze wil naar de mogelijkheden kijken).
Dat laatste is een ietwat inhoudsloze uitspraak, want kijken naar de mogelijkheden wil niet zeggen dat het ook wordt afgerond.
Vandaar dat ik nogmaals met de advocaat ben wezen kijken naar mijn exacte juridische situatie: wat mag er rechtens geclaimed worden.

Dat ik het recht aan mijn kant heb, is duidelijk. Recht hebben is echter wat anders dan recht krijgen, vandaar dat ik een voorstel ga neerleggen bij de notaris over de verdeling van de schulden/huis. Dit voorstel doet mij geen recht, maar zorgt er wel voor dat zowel ik als zij verder kunnen.

Mijn ex heeft, voor zover ik weet, geen advocaat ingeschakeld. Is vooralsnog niet nodig, want komen wij eruit bij de notaris, dan is het 'in de minne' opgelost.
Mocht mijn ex totaal geen medewerking willen verlenen bij de notaris, dan pas zal e.e.a. heel erg officieel gaan verlopen, en hebben beide partijen een advocaat nodig. Ik hoop (en verwacht) dat het zover niet hoeft te komen.

Door Tweakers user GB2, maandag 1 oktober 2012 12:26

En ben je al bij een notaris geweest?

Door Tweakers user Snuffel, maandag 1 oktober 2012 12:30

Ja zekers, en die stuurde me vrolijk terug naar een advocaat.
Reden: eerst moet de verdeelsleutel bekend zijn alvorens de notaris de stukken kan opmaken.
Zij kunnen wel gaan optreden als mediator, echter met een uurtarief van § 250 wordt dat een kostbare zaak.

Teruggegaan naar de advocaat, mijn plan van aanpak voorgeschoteld, en hij support die in zijn geheel.
Aan mij eerst de taak om de financiŽle handel en wandel goed uit te zoeken en bewijsstukken van alles te overhandigen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik zit er midden in (lees: ik doe dit in mijn schaarse vrije tijd).

Er zit schot in, maar het gaat lang niet zo snel als ik wil.
Ach, geduld is een schone zaak.

Door Tweakers user GB2, maandag 1 oktober 2012 13:38

Precies, beter rustig alles op orde dan dat je straks met je advocaat tegenover je ex zit en die trekt opeens een joker uit de binnenzak.

Hou je blog wel in de gaten en succes ermee!

Door Tweakers user GB2, vrijdag 30 november 2012 13:12

Hoi,

Nog nieuws?

Door Tweakers user Snuffel, vrijdag 30 november 2012 13:32

Weinig nieuws aan het front wat dat betreft.
Mijn brief met daarin de opbouw en de verdeling is een tijdje geleden verstuurd, en er is een reactie op gekomen:

Mijn ex heeft nu ook een advocaat in de arm genomen, die gaat door het dossier heen en gaat vervolgens een reactie schrijven. Daarop is het wachten nu.

Kost allemaal veel tijd en energie, en met name dat laatste is nog wel eens frustrerend. Het liefst zie ik het gewoon afgerond, dan kan ik verder, huis verkopen met verlies als ik dat zou willen en doorgaan met wat anders. Tot die tijd: afwachten maar.

Door Tweakers user naarden 4ever, woensdag 2 januari 2013 14:25

En? Hoe is het verder verlopen?

Door Tweakers user GB2, woensdag 6 februari 2013 15:52

Ja vroeg me ook al af hoe het is...

Door Tweakers user Snuffel, woensdag 6 februari 2013 19:18

Ja, dat vraag ik mijzelf ook al af :)

Kleine update:

In januari heb ik via mijn advocaat begrepen dat de 'tegenpartij' wel wat in het voorstel ziet, maar dat er nog enkele papieren getoond moeten worden.
Deze komen via de bank, en ik heb binnenkort een afspraak om een en ander te regelen,

Kleine vertraging aan mijn kant i.v.m. een zeer onverwachte ziekenhuisopname van mijn vader. Dat ging even voor.

Meer info volgt nog in een uitgebreider blog en zodra ik even wat meer tijd heb.

Reageren is niet meer mogelijk